Henstilling til Språkrådet

Årsmøtet i Skogfinneforeningen 17. februar 2022 ber Språkrådet se nærmere på muligheten for en begynnende revitalisering av skogfinsk språk, etter at dette falt helt ut av den nye Språklova. Selv om språket ble undertrykt som et ledd i fornorskingspolitikken og ikke lenger er i muntlig bruk, eksisterer det i stedsnavn og andre kilder, og er godt dokumentert i samlinger og arkiver. Stadig flere skogfinske stedsnavn letes opp og tas i bruk, og mange ønsker å ta tilbake gamle finske slektsnavn. For den skogfinske minoriteten er språket en viktig identitetsmarkør som det er ønskelig å løfte fram.

Enstemmig vedtatt.