Skogfinnenes flagg

Flagg

Det felles skogfinske flagget ble offentliggjort 29. desember 2022.

Flaggkomitéen sendte ut en pressemelding der de sier:

"Den nasjonale minoriteten skogfinner har nå fått eget flagg, som et symbol på samhørighet og felles opphav.

Fra 1580 og fram til rundt 1640 kom flere tusen finner fra Savolaks og Tavastland over Bottenviken til Sverige og etter hvert også til store deler av Østlandet i Norge.

Disse menneskene hadde med seg stor kunnskap om svedjebruk, en jordbruksteknikk i skoglandskap, som ga større avlinger enn tradisjonelt jordbruk. De hadde med seg sin egen kultur med språk, matvaner, byggeskikk, folketro, musikk og håndverk. Dyrking av svedjerug sammen med jakt og fiske var en vanlig levevei.

Folkegruppen kalles skogfinner og er en av Norges fem nasjonale minoriteter. Etterkommere, over en halv million i Norge, må ikke forveksles med kvenene i Nord-Norge eller de tusentalls finner som kom for å arbeide i Sverige på 1900-talet.

I løpet av årene har skogfinnene mistet sine finske navn, språket har forsvunnet og er mer eller mindre utslettet. Derfor arbeider flere skogfinske organisasjoner i Sverige og Norge med å spre kunnskap om kultur og håndverk, ta tilbake slektsnavnene og skrive om historien i skolebøkene. For å styrke felles identitet og samhørighet trenger minoriteten et samlende symbol.

Farge og form er ikke tilfeldig, men speiler de skogfinske tradisjonene:
Grønt beskriver skogens betydning for skogfinnenes svedjebrukskultur.
Gult står for svedjerugen.
Rødt står for ild og det hellige treet rogn. En farge som sammen med svart også finnes i flaggene til Savolaks og Tavastland.
Svart for sotet etter svedjingen og røykstuenes sotete vegger. Det svarte feltets form er et gammelt symbol for fruktbarhet.

Fargekoder i RGB-hexkode:
•             Grønn: #5f9d66
•             Rød: #aa0000
•             Gul: #fdda3b
•             Svart: #000000

Flaggets utforming skal være basert på spesifikasjoner som vil være tilgjengelig hos Norsk Skogfinsk Museum samt nedenstående foreninger."

Solør-Värmland Finnkulturförening, Jan Myhrvold
FINNSAM (Finnbygder i samverkan), Lena Gribing
Skogfinske interesser i Norge, Terje Bredvold
Skogfinneforeningen, Rune Bjerke
Förbundet Skogsfinska Intressen i Sverige, IngMarie Bohmelin

For kontakt:

Sverige:
IngMarie Bohmelin, Förbundet Skogsfinska Intressen i Sverige
0737 29 15 50
Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.

Norge:
Jan Myhrvold, Solør-Värmland Finnkulturforening