Forbrukerrådet advarer mot DNA-test, anses lovstridig

Brukervilkårene hos MyHeritage er uholdbare og veiledningen ubegripelig, mener Forbrukerrådet etter å ha gått det israelske DNA-selskapet nærmere etter i sømmene. Kunden har ingen garanti for at ikke de mest personlige av alle data havner på avveie. Les her.

Siste:

Følgende advarsel dukket opp på Facebook:

"Hei, det er sikkert flere enn meg som er medlem av MyHeritage. Igår fikk jeg telefon fra en hyggelig kar som ville selge meg et "supermedlemsskap" i klubben. Han sa at han ringte fra Israel. Han visste mye om meg også. Supermedlemsskapet skulle bare koste 2900kr. Jeg fikk pruttet det ned til 1820,-, men da måtte han legge på, og snakke med sjefen sin før han ringte tilbake. Men så hastet det veldig, og han ba om nummeret på bankkortet mitt etc. Det gjorde jeg selvfølgelig ikke, men stilte ham et nytt spørsmål som han måtte snakke med sjefen om. Da han så ringte opp igjen tok jeg ikke telefonen. I løpet av neste halvtimen ble jeg oppringt mang ganger uten at jeg svarte. I løpet av denne seansen ble jeg oppringt 12 ganger, fra seks forskjellige telefonnummer og fra fem forskjellige land!
Dette var vel neppe annet enn forsøk på svindel. Hermed er dere advart. Leif"