Ber om stipendiat til NSM

Foreningen har 2. februar 2022 sendt følgende henvendelse til Forskningsrådet:

Museumsstipendiat til Norsk Skogfinsk Museum

I Solbergregjeringens budsjettforslag for 2022 inngikk det under kapitel 328, post 78, et forslag om 5 millioner kroner til stipendiatstillinger til museumsforskning, forvaltet av Forskningsrådet.

Dette synes ikke å være endret i den nye regjeringens tilleggsproposisjon, og vi vil derfor gjøre oppmerksom på Skogfinneforeningens høringsinnspill – skriftlig og muntlig – til Kulturkomiteen 27. april 2021 om museumsmeldingen:

Situasjonen for Norsk Skogfinsk Museum er prekær og alvorlig, og vi ber Forskningsrådet merke seg de spesielle behov NSM har som landsdekkende institusjon for den nasjonale minoriteten skogfinnene. Forholdene har også vakt oppmerksomhet i Sannhets- og forsoningskommisjonen som undersøker forholdene knyttet til fornorskingspolitikken overfor de nasjonale minoritetene samer, kvener og skogfinner, og vi forventer at forslag om styrking av NSM vil inngå i deres rapport som er planlagt levert 1. juni neste år.

Vi anmoder Forskningsrådet om å reservere minst én av stipendiatstillingene til Norsk Skogfinsk Museum og at de besettes før sommeren.

Mvh

Wenche Blomberg

nestleder

Skogfinneforeningen har ved årsskiftet 150 medlemmer og har driftsstøtte fra Kulturrådet.

www.skogfinneforeningen.no
E-post: Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.
Kontingent: Bank 9365.31.95271  Vipps 662508
Butikk/gaver: Bank 9365.32.21906  Vipps 687212