Lokalhistorie i tekst og bilder

Automatisk fredning?

Skogfinneforeningen har reist et krav om at skogfinske kulturminner eldre enn 1850 bør bli sikret automatisk fredning. Det er nedsatt et lovutvalg som skal revidere kulturminneloven, og de har nå fått henvendelsen. Vårt krav ligger godt innafor deres mandat. Miljøverndepartementet svarte 7. oktober:

Skogbruk - ressurs uten regulering

Forskningstidsskriftet Apollon (UiO) bringer i sitt siste nummer en artikkel som peker på det uholdbare i at blant landets viktigste naturressurser er skogbruket helt uregulert og forvaltes av næringsinteresser. De ser på dette som den største trusselen mot artsmangfoldet i norsk natur. De nevner imidlertid ikke hvilken fare denne situasjonen innebærer også for kulturminnene som gjemmer seg i skogene.

Les artikkelen her.

Gamle veifar i skogfinneland?

Riksantikvaren er ganske gode på folkeopplysning. De har bl.a. noe de kaller "Riksantikvartimen", der de tar opp aktuelle temaer om kulturminner, kulturmiljø og landskap. 2. juni handler det om "Gamle veier og veifar". Bare å logge seg inn kl. 9. Se mer her.

Vindkraftødeleggelser av finnskogene

Avisa Glåmdalen har publisert en større reportasje som oppsummerer situasjonen i Våler kommune, der det er satt i gang en større vindkraftutbygging som raserer store finnskogområder. Les her:

images/PDF/2021-11-11_Glaamdalen_Kjlberget