Lokalhistorie i tekst og bilder

Skogfinner på Hadeland

Hadeland Seniorforum arrangerer et åpent møte tirsdag 15. august kl. 19 i Gran frivilligsentrals lokale Lidskjalv, Hovsveien 1 i Gran. Temaet er finneinnvandringen til Hadeland og arbeidet til Sannhets- og forsoningskommisjonen.

Rune H. Bjerke og Wenche Blomberg fra Skogfinneforeningen orienterer. Underholdningsinnslag ved Per-Erik Berge.

Inngangspenger 100 kr for medlemmer, 200 kr for andre, inkl. kaffeservering.

Lunner historielag; årsmld. 2022

Lunner har et svært aktivt historielag, og vi legger ut årsmeldinga deres for 2022. Last ned her ...

Skogfinsk pulk?

Pulk, finnestokkLands museum har en pulk som de mangler informasjon om. De lurer på om den kan ha skogfinsk opphav. Lokalt kalles den også "finnestokk". Norsk folkemuseum har en samisk pulk som ser ut til å være nokså lik. Landkommunene er gammelt skogfinneland, og Randsfjordmuseet er interessert i opplysninger.

Sommertur gjennom Nordmarka

Lunner historielag setter opp en busstur gjennom store deler av Nordmarka 26. august. Gunnar Sannerud har laget en beskrivelse av turen og stoppestedene.

Underkategorier