Lokalhistorie i tekst og bilder

Maridalen er skogfinneland!

Maridalen bygdetunMaridalen har sitt eget bygdetun som lokale lag og foreninger greier å fylle med liv. Her følte vi oss helt hjemme - dette er jo midt i tjukkeste skogfinneland! Skogfinneforeningen deltok på høstmarkedet søndag 4. september og befant seg med ett midt i en pulserende strøm av besøkende og forbipasserende turgåere, og som vanlig ble bosettingskartet vårt mottatt med stor interesse. Nysgjerrigheten er stor, og vi knyttet verdifulle kontakter.

Gamle veier i Nordmarka

Ståle Pinslie

En iherdig pensjonist har klart å kartlegge gamle ferdselsårer i Nordmarka. Ståle Pinslie har funnet 150 km gamle far gjennom tjukkeste skogfinneland. Mye er truet av moderne skogsdrift. Les artikkelen fra forskning.no.

Hakkloa

Beskrivelse av Hakkloa fra Oslo byleksikon: Hakkloa

Finnerud i dag

Den gamle finneplassen innerst i Sørkedalen er stadig i drift: Les mer på Facebook

Katnosa i Nordmarka

KATNOSA - også en perle i Nordmarka og i søndre del av Lunner Kommune.